30-06-2023
15 april 2024
Marleen Brink (leerkracht De Schutkampen) is via een zij-instroomtraject bij CKC Drenthe gaan werken. Samen met haar begeleiders André de Vries (leerkracht De Schutkampen) en Iris van Rooij (leerkracht De Holtenhoek) vertelt ze erover.
“Ik heb zeven jaar een eigen bedrijf gehad waarin ik leerlingen begeleidde bij hun schoolwerk”, vertelt Marleen. “Ik kon kinderen verder helpen, maar merkte dat ik het lastig vond dat ik op de scholen niet kon veranderen waar de kinderen tegenaan liepen. Ik heb in die tijd wel gedacht aan een topopleiding op de Pabo, maar ik kon niet zomaar stoppen met mijn eigen bedrijf. Dan had ik namelijk geen inkomsten. Ondertussen was ik als ouder al GMR-lid van CKC Drenthe en zo kwam ik op het spoor van een vacature voor een zij-instromer. Voor mij was dat de oplossing, omdat ik dan gelijk in dienst zou komen van CKC Drenthe en een inkomen had.” Marleen benadrukt dat het zij-instroomtraject bij CKC Drenthe goed geregeld is. “Zij-instromers krijgen direct een contract, een school waar ze aan de slag kunnen en een coach. De verdere begeleiding is vanuit Stenden. Die leggen de lat behoorlijk hoog. Om te kunnen starten als zij-instromer moet je minimaal een hbo-vooropleiding hebben gedaan en ze willen je uiteindelijk afleveren op hbo+-niveau. Dat maakt het zij-instroomtraject best pittig.”
Enthousiasme voor het vak overbrengen
André werd Marleens eerste begeleider. “Ik vind het leuk om mensen te coachen en ze te helpen bij het in de vingers krijgen van ons mooie vak. Het enthousiasme dat ik zelf voel wil ik graag overbrengen. Daarbij verwacht ik wel wat terug. Ik wil ook inzet terugzien. Dat werkte bij Marleen heel goed. We matchten wel”, lacht André. Ook Iris, die Marleen verderop in het traject ging begeleiden, herkent het willen overbrengen van enthousiasme voor het vak van leerkracht. “Ik wil ze graag dingen meegeven. Maar andersom ben ik ook altijd nieuwsgierig naar wat ik terug ga krijgen. Vanuit hun opleiding kan ik ook weer nieuwe dingen leren.” Marleen heeft het enthousiasme van André en Iris voor hun vak erg gewaardeerd in de begeleiding. “Ze hebben passie voor het onderwijs en dat dragen ze over. Dat maakt dat je zelf ook met extra motivatie aan de slag gaat.”
Bewuste keuze
Aan motivatie ontbrak het bij Marleen sowieso al niet. “Het zij-instroomtraject duurt twee jaar. Dat is te overzien, maar het is wel hard werken. De keuze om zo’n traject te gaan doen, maak je heel bewust. Je commitment is daardoor groot.” André en Iris hebben gemerkt dat het begeleiden van Marleen anders was dan de begeleiding van een stagiaire. “Zij-instromers hebben al de nodige levens- en werkervaring opgedaan”, zegt André. “Hun persoonlijkheid is al meer uitgekristalliseerd en dat maakt dat je snel op hetzelfde level zit met elkaar.” Iris: “Het verantwoordelijkheidsgevoel van een zij-instromer is bovendien anders dan dat van een stagiaire. Dat maakt de samenwerking prettig. Je geeft daardoor ook sneller iets uit handen aan een zij-instromer.” “Maar”, vult Marleen aan, “een zij-instromer is natuurlijk ook nog steeds gewoon een startende leerkracht die van alles moet leren. Gelukkig heb ik van André en Iris volop kansen gehad om dingen uit te proberen.”