16 juli 2024
Kindcentrum De Vaart in Hoogersmilde is een Lezende School. Het belang van lezen staat er voorop. Goed kunnen lezen is namelijk heel belangrijk, ook bij andere vakken die je op de basisschool krijgt. In de onderbouw wordt een andere methode voor technisch leren lezen gebruikt en in de midden- en bovenbouw is het afgelopen jaar hard gewerkt om het plezier in lezen te vergroten. En dat werpt zijn vruchten af.
Zo leren kinderen lezen en spellen
Naar aanleiding van een onderzoek naar het sterker neerzetten van technisch lezen in de onderbouw is de wetenschappelijk onderbouwde methode Zo leren kinderen lezen en spellen van José Schrave ingevoerd. “De methode sluit goed aan bij onze taalmethode Staal”, vertelt juf Jedidja van groep 3/4. “Ik heb er training in gevolgd en dit is het derde jaar dat we de methode gebruiken. De resultaten van technisch lezen zijn er enorm door vooruit gegaan. Bij veel leerlingen is een stijgende lijn te zien. Goed technisch kunnen lezen is heel belangrijk. Het is de basis van waaruit je verder gaat werken aan tekstbegrip. Met deze resultaten zijn we dus ontzettend blij.” Als er een nieuwe letter moet worden aangeleerd, laat juf Jedidja de letter zien en maakt er een klankgebaar bij. Met alle letters die de leerlingen op deze manier leren, worden woorden gemaakt die op een bordrij in de klas komen te staan. “Daar kunnen dus ook hele lange of moeilijke woorden op staan”, vertelt Jedidja. “Als ze alle letters van bijvoorbeeld het woord ‘stroomt’ hebben gehad, kunnen ze dat woord lezen. Het zal je verbazen welke moeilijke woorden er soms al in de bordrij staan.”
Lezen is leuk!
In de hogere groepen is het afgelopen schooljaar ingezet op het vergroten van het leesplezier. “Leeskilometers maken is belangrijk”, zegt Angela, juf van groep 7/8 en leescoördinator op De Vaart. “Maar als kinderen lezen niet leuk vinden, komen die kilometers er ook niet. Het afgelopen jaar heb ik samen met het team verschillende manieren verzonnen om lezen leuker te maken. Ik ben met de kinderen in gesprek geweest om te achterhalen welke boeken ze leuk zouden vinden. In de zomervakantie heb ik een leeschallenge georganiseerd. De kinderen mochten alle boeken die ze in de vakantie lazen op de foto zetten en naar mij mailen. Voor ieder boek kwam de naam van de leerling op een lootje te staan. Hoe meer je las, hoe meer lootjes met je naam erop dus. Na de vakantie ging ik een lootje trekken en de winnende leerling kreeg een prijs. Het was echt een enorm succes! Verder zaten we dit schooljaar in de Drentse Kinderjury, hebben we meegedaan aan het voorleesontbijt en organiseerden we boekenbingo in de klassen. Ik merk echt dat het lezen door al deze activiteiten veel meer is gaan leven. Bij de leerlingen, maar ook bij het team.” Volgend schooljaar zullen boeken ook meer lerend ingezet gaan worden. Angela: “De boodschap is dan niet meer alleen dat lezen leuk is, maar ook dat je van boeken kunt leren en dat ze je wereld vergroten. Doordat we nu zoveel geïnvesteerd hebben in leesmotivatie, is de drempel dan minder groot.”
Ouders betrekken bij leesonderwijs
Ouders worden op De Vaart zoveel mogelijk bij het leesonderwijs betrokken. “We willen graag dat ouders weten waar we op het gebied van lezen mee bezig zijn”, vertelt directeur Elise. “Zo’n leeschallenge in de vakantie draagt daar bijvoorbeeld aan bij. Maar we betrekken ouders ook door onze kinderen boeken mee naar huis te geven.” Daarnaast is geïnvesteerd in het zichtbaar maken van leesonderwijs op school. “Onze leesresultaten zijn enorm omhoog gegaan. Om die reden hebben we een subsidie gekregen van de bibliotheek om onze bibliotheek op school een opfrisser te geven. Dat is voor onze ouders ook zichtbaar en draagt bij aan de boodschap dat lezen heel belangrijk is.”