6 december 2024
Op Kindcentrum De Klister in Nieuw-Buinen is Wetenschap & technologie, ICT en Digitale geletterdheid (WID) inmiddels niet meer weg te denken in het aanbod. WID-coördinatoren Petra Jansema en Nienke Tjassens leggen uit hoe De Klister dat doet.
Alle kindcentra van CKC Drenthe zijn actief op het gebied van WID, maar De Klister is er al ver mee. “Het is heel belangrijk dat er een aantal enthousiastelingen binnen een team zijn”, zegt Petra. “Nienke en ik waren de aanjagers hier op De Klister en dan gaat het balletje op een gegeven moment rollen.” “Een ander sterk punt is dat we het WID-onderwijs vanuit een gezamenlijke visie hebben opgepakt”, vertelt Nienke. “We zijn destijds gestart met een visiespel over digitale geletterdheid. Aan de hand van verschillende stellingen zijn we als team het gesprek met elkaar aangegaan. Wat vinden we belangrijk? Wat willen we precies met WID? Dat was een mooie aftrap om tot een visie te komen waar we als team achter staan. De volgende fase is dan om de visie te vertalen naar de praktijk. Daar zitten we nu midden in.”
Koppelen aan ateliers
Petra: “We hadden al onze ateliers, waarin de leerlingen van de groepen 3 tot en met 8 groepsdoorbrekend bezig zijn met onder meer beeldende vorming en muziek. De leerlingen werken in een periode van zes weken aan drie doelen. Ieder doel wordt door één leerkracht gegeven. Op die manier benutten we de talenten en ambities van de leerkrachten optimaal. Aan de ateliers hebben we digitale geletterdheid toegevoegd. Dat is een prettige en laagdrempelige manier om het WID-onderwijs vorm te geven. Bijkomend voordeel is dat de leerlingen alvast kennismaken met verschillende technieken, waardoor de stap voor de leerkrachten om in de eigen klas ook iets met WID te gaan doen kleiner is geworden. De leerlingen weten er namelijk al wat van en kunnen de leerkrachten eventueel ondersteunen.” Nienke: “Uiteindelijk willen we er namelijk graag naartoe dat wetenschap, technologie en digitale geletterdheid geïntegreerd worden in al onze vakken. Op die manier leren de leerlingen in samenhang en krijgt de lesstof betekenis. In de ateliers hebben leerlingen onder andere leren werken met een green screen. Dat zou je bijvoorbeeld heel goed kunnen inzetten bij de zaakvakken. Leren werken met een green screen is dan geen doel op zich meer, maar onderdeel van de lesstof.” “Als we nu nieuwe methodes aanschaffen kijken we ook hoe de aansluiting met WID daarin vorm kan krijgen”, zegt Petra. “Op die manier integreren we WID steeds meer in ons onderwijs.”
Eigen STEAM-lokaal
Naast het werken met een green screen hebben de leerlingen van De Klister al veel meer gedaan met WID . “Het is fantastisch dat we hier inmiddels ook een eigen STEAM-lokaal hebben”, vertelt Petra. STEAM is de internationale aanduiding voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. “We hadden een ruimte over in de kelder en die is nu getransformeerd tot een prachtig modern lokaal. De leerlingen kunnen hier naar hartenlust timmeren, zagen en schroeven, zonder dat het de leerlingen in de andere klassen stoort. Voordeel is ook dat we nu niet altijd hoeven te reizen naar de Makerspace in Assen. We kunnen ons lokaal bovendien helemaal inrichten naar onze eigen inzichten, waardoor het optimaal aansluit bij ons onderwijs. We zijn blij met de STEAM-impuls die we van CKC Drenthe hebben gekregen om dit alles mogelijk te maken.”
WID op de Klister
De leerlingen van De Klister hebben al van alles op het gebied van WID geleerd. Zo hebben ze met een green screen gewerkt en stopmotion filmpjes gemaakt, hebben ze met Lego geprogrammeerd en hebben ze met Word en PowerPoint gewerkt. De kleuters werken met de Bluebots, de Verderkijkdoos en Cubetto. In de groepen 5 tot en met 8 doen de kinderen mee met de MediaMasters. Dit is een serious game tijdens de Week van de Mediawijsheid. Hierbij leren kinderen hoe je mediawijs omgaat met onder andere Whatsapp, online pesten, cybercriminaliteit en gamen. Dit jaar doen groep 7 en 8 voor het eerst mee met de Future League. Dit is een programma van de officiële Lego League. De kinderen leren onder andere het ontwerpen en presenteren van een mogelijke oplossing voor een actueel, mondiaal probleem. Daarnaast programmeren ze Legorobots en moeten ze verschillende missies uitvoeren in competitie met andere scholen.
WID op de Buitenschoolse Opvang
De BSO op Kindcentrum De klister maakt ook gebruik van het STEAM-lokaal. In de nabije toekomst gaan twee pedagogisch medewerkers de STEAM-cursus speciaal voor pedagogisch medewerkers volgen bij de Makerspace. Zo kan De Klister ook bij de kinderen op de BSO de nieuwsgierigheid en creativiteit nog meer stimuleren met boeiende en praktische activiteiten rondom WID.
Het WID-team van CKC Drenthe
Annelies Kolthof is adviseur en coördinator WID binnen CKC Drenthe. WID staat voor Wetenschap & technologie, ICT en Digitale geletterdheid. “Enkele jaren geleden zijn wij binnen CKC Drenthe gestart met STEAM”, vertelt Annelies. “We willen onze kinderen en collega’s op een aansprekende en betekenisvolle manier in aanraking laten komen met wetenschap en technologie. Met STEAM ontdekken de kinderen via onderzoekend en ontwerpend leren de samenhang tussen deze gebieden. In onze Makerspace in Assen bieden we leerlingen, leerkrachten en pedagogisch medewerkers een uitdagend aanbod op het gebied van wetenschap en technologie. Daarnaast komen we langs op de kindcentra voor bijvoorbeeld programmeerworkshops en andere workshops rondom digitale geletterdheid. Zo bereiden we onze leerlingen voor op de maatschappij, waarin technologie een hele belangrijke plaats inneemt. Vaak wordt gedacht dat de huidige generatie kinderen vanzelf leert omgaan met technologie, maar eigenlijk zijn ze alleen bezig met technische snufjes. Wij willen ze veel meer leren dan dat. Inmiddels is het STEAM-project uitgebreid met digitale geletterheid en daarvoor is de verbinding met de ICT-werkgroep gezocht. Een logische stap, omdat ICT heel nauw verbonden is met wetenschap en technologie. Samen vormen we nu het CKC-brede WID-team. Naast ons aanbod in de Makerspace, ondersteunen we de kindcentra in het vormgeven van WID-onderwijs op hun eigen locatie. Op die manier willen we wetenschap & technologie en digitale geletterdheid nog steviger verankeren in ons onderwijs én onze opvang.”
Meer weten?
Kijk op de website www.makerspaceassen.nl of neem contact op met Annelies: a.kolthof@ckcdrenthe.nl