Bewegend leren op De Borg in Assen

20 november 2023

Anita Scholten is vakleerkracht gym op Kindcentrum De Borg in Assen. Plezier, kennismaking met vele sporten en goed leren bewegen is wat ze de kinderen mee wil geven. Op de dinsdag wordt ze bij de gymlessen geassisteerd door twee stagiaires van de opleiding Sport en Bewegen van het Alfa-college en het Drenthe College. Na schooltijd draaien de stagiaires mee op de buitenschoolse opvang binnen het kindcentrum en gaan ze daar aan de slag met bewegen en leren. Een mooie samenwerking tussen onderwijs en opvang.

“Vorig schooljaar zijn we op De Borg gestart met een half uur extra bewegen per week binnen het onderwijs”, vertelt Anita. “Mijn twee stagiaires van het Alfa-college kregen als opdracht van school mee om daar invulling aan te geven. Bij twee groepen hebben ze specifiek ingezet op bewegend leren. Ik was gelijk enthousiast. Als gymleerkracht gaat het mij natuurlijk vooral om het bewegen, maar uit onderzoeken blijkt ook dat stof beter blijft hangen als leerlingen bewegend leren. Een echte win-winsituatie dus.” Op veel basisscholen is wel bekend dat bewegend leren goed is, maar vaak blijft het erbij. “Leerkrachten zijn er nog niet zo mee bekend en vinden het daardoor lastig in te vlechten in het onderwijs. Dit schooljaar wilden we daarom graag een vervolg geven aan de halfuursactiviteiten en het bewegend leren uitbreiden. Het extra half uur bewegen lukte niet voor de stagiaires, maar wel de ondersteuning bij de gymlessen en daarna bij de bso. Als opdracht krijgen de studenten mee om bewegend leren aan te bieden binnen een vak in de gymles en daarna in de vorm van spelletjes op de bso. Op een ander moment kan de leerkracht of de begeleiding van de bso hier zelf mee aan de slag. Zo bereiken we al heel veel en is het behapbaar voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers.” 

School én buitenschoolse opvang 

“We vinden het belangrijk dat we ook de bso bij bewegen en leren betrekken. Het draagt bij aan het samen optrekken van onderwijs en kinderopvang. Het is waardevol dat we elkaars werelden en de daarbij behorende gezichten leren kennen. Ook de kinderen op de bso trekken door het bewegend leren naar elkaar toe, omdat ze samen met de activiteiten bezig zijn. Zo worden we als kindcentrum steeds meer een geheel.” Het is de bedoeling om het bewegend leren op De Borg steeds verder uit te bouwen. “In de toekomst willen we graag op de dag dat de kinderen geen gymles hebben een half uur extra bewegen. De stagiaires willen we daarbij gericht laten inzetten op bewegend leren. Zo kunnen ze de leerkrachten en pedagogisch medewerkers er ook enthousiast voor maken en ze handvatten geven om het zelf toe te passen."

Op het plein én in de gymzaal

Veel opdrachten en spellen die met bewegend leren te maken hebben, kunnen op het plein worden gedaan. Maar ook de gymzaal leent zich er uitstekend voor. Anita besteedt regelmatig aandacht aan bewegend leren en sluit dan aan op waar in de lessen aan gewerkt wordt. “Ik bouw bijvoorbeeld een klimparcours op, waarbij leerlingen in vijf minuten al klauterend letters kunnen verzamelen. Als de tijd om is krijgen ze de opdracht om zoveel mogelijk woorden of zinnen met de letters te maken. Het mooie is dat je allerlei varianten kunt bedenken. Werken met cijfers bijvoorbeeld of leerlingen Engelse woorden laten maken. De jongste kinderen kan je de opdracht geven om alleen een bepaalde letter op te zoeken.” Anita vindt het heel belangrijk dat alle leerlingen bij de opdrachten een succeservaring opdoen. “Een cognitief sterke leerling kan bijvoorbeeld hele mooie woorden maken, terwijl een motorisch vaardige leerling heel veel letters op heeft kunnen halen. Zo is het voor iedereen leuk.”

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een JobAlert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!

Jobalert aanmaken