22 februari 2023
Alle kinderen van Kindcentrum Drijber zitten aan het voorleesontbijt. De grotere kinderen zitten tussen de jongere kinderen. Als directeur Judith Jonkers vraagt waarom ze zo zitten, weten ze het allemaal precies. “Om de jongere kinderen te kunnen helpen.” Even later blijkt hoe goed dat gaat. De jongere kinderen, zelfs Tijn van twee jaar, zitten tevreden aan een boterham die met behulp van hun buurman of buurvrouw is gesmeerd. Op Kindcentrum Drijber weten de kinderen inmiddels niet anders meer. Opvang en onderwijs zijn er één geheel. Judith legt samen met Elisabeth Arnoldink (leerkracht onderbouw) en Ria Strijker (pedagogisch medewerker) uit, hoe dat zo goed werkt op Kindcentrum Drijber.
“We werken actief aan een doorgaande lijn in opvang en onderwijs”, vertelt Judith. “Natuurlijk helpt het mee dat we een klein kindcentrum zijn en de lijntjes dus kort blijven, maar we zijn er ook heel bewust mee bezig. We willen echt samen optrekken, omdat we er allemaal de meerwaarde van inzien.” Die meerwaarde zit bijvoorbeeld in een goede aansluiting tussen kinderopvang en onderwijs. Ria: “Elisabeth en ik trekken veel samen op. We begrijpen en waarderen elkaars werk en zien van elkaar hoe we werken. Daardoor weet ik wat ik in de opvang aan de kinderen moet aanbieden om de aansluiting met groep 1 soepel te laten verlopen.”
“Wij beginnen ook al vroeg met kinderen laten wennen in groep 1”, vult Elisabeth aan. “Hierdoor gaat de overgang voor de kinderen heel geleidelijk. Het helpt ook enorm mee dat ze mij al kennen. Alle gezichten in ons kindcentrum zijn voor de kinderen vertrouwd, of ze nu op de opvang of op school zitten. We horen van onze ouders dat dat enorm aanspreekt. Ook voor hen voelt het veilig, vertrouwd en geborgen op ons kindcentrum.”
Verrijking van opvang én onderwijs
“We zijn nu vijf jaar een kindcentrum”, vertelt Elisabeth. “In het begin was het vooral zoeken naar tijd om met Ria te overleggen. Opvang en onderwijs hebben een heel ander ritme. Als we eenmaal samen zaten, kwamen de ideeën om dingen gezamenlijk te doen vanzelf. Inmiddels weten we niet anders. Het is vast onderdeel van ons werk geworden.” Ze merkt wel dat het lang niet overal vanzelfsprekend is om als opvang en onderwijs samen op te trekken. “Als ik naar een cursus ga die me ook interessant lijkt voor Ria, vraag ik of zij als pedagogisch medewerker mag aansluiten. Daar moet je wel assertief in zijn.” Ria benadrukt dat de samenwerking opvang én onderwijs verrijkt. “We leren van elkaar en zorgen voor een verdieping in elkaars werk. Dat is heel mooi om te zien."
Samen waar het kan
Waar mogelijk doen opvang en onderwijs op Kindcentrum Drijber dingen samen. De peuters en de kleuters spelen samen buiten en thema’s worden gezamenlijk opgepakt. “Een leuk thema wat we met de peuters en de kleuters samen hebben gedaan was het circus”, zegt Ria. “Dat resulteerde in een gezamenlijke circusvoorstelling, waar ook de ouders voor waren uitgenodigd.” Ook de kinderen van de buitenschoolse opvang en van de midden- en bovenbouw worden bij activiteiten betrokken. “Voor de kinderen die naar opvang en onderwijs gaan op ons kindcentrum is dat heel herkenbaar”, vertelt Elisabeth. “Ze gaan op de opvang verder met thema’s waar ze ook in de klas aan werken.” Judith: “Eén tot twee keer per jaar hebben we een groot gezamenlijk project dat we met het hele kindcentrum oppakken en activiteiten zoals het voorleesontbijt doen we ook met elkaar.”
Naar een volledig integraal kindcentrum
Kindcentrum Drijber wil in de toekomst graag doorgroeien naar een volledig integraal kindcentrum. Het team werkt nu aan een gezamenlijke visie op kinderopvang en onderwijs. “Er staan verder ook nog wel wat dingen op ons wensenlijstje”, lacht Judith. “Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als we ons peutervolgsysteem kunnen koppelen aan ons kleutervolgsysteem. Op die manier kunnen we nog beter een doorgaande lijn aanbieden, ook aan kinderen die meer zorg nodig hebben. En hoe leuk zou het zijn als we, in plaats van het rapport, een document zouden kunnen ontwerpen dat alle kinderen van ons kindcentrum twee keer per jaar mee naar huis krijgen. Zo kunnen ook de ouders van de kinderopvang de ontwikkelingen van hun kind(eren) volgen!”